Op weg naar Colombia. Welke vliegmaatschappij is het beste?

De laatste jaren heb ik ontzettend vaak heen en weer gependeld tussen Colombia en Nederland. Ik heb zo best wel wat verschillende luchtvaartmaatschappijen aan de tand mogen voelen. Wat zijn mijn bevindingen?

Iberia

De eerste jaren vloog ik altijd met Iberia. Deze Spaanse luchtvaartmaatschappij was gewoonweg de goedkoopste. De thuishaven van Iberia is Madrid, dus vanuit Amsterdam (en vice versa) is je tussenstop altijd daar. De vliegtuigen van Iberia waren in die periode, ik schat tussen 2008 en 2012, best wel verouderd. Zo was het vaak tevergeefs zoeken naar een multimediasysteem in de hoofdsteun voor je om de 8,5-10 uur tussen Madrid en Bogota te doden. Ik ben gestopt met het vliegen met Iberia toen ze Londen als tussenstop aan de reis toevoegden. Inderdaad, ze kregen het voor elkaar om de route Bogota-Madrid-Londen-Amsterdam te bedenken. Wat ik mij kan herinneren is dat er best een flinke overstaptijd zat op Madrid als ik van Bogota naar Amsterdam wilde. Madrid is best een aardig vliegveld, maar dik vier uur wachten (of meer) is toch best lang, al vulde ik de wachttijd door wat bij te slapen in een rustig hoekje.

Van de service aan boord en het eten kan ik mij weinig meer herinneren. Die waren dus normaal, niet meer dan dat. Wie het bovenstaande leest ziet dus weinig aangrijpingspunten om voor Iberia te kiezen. Toch heb ik op mijn gratis Iberia klantenkaart – altijd aanvragen dus! – liefst driemaal een upgrade gekregen naar Business Class. Dat was altijd op de route Bogota-Madrid. En als je uitgeslapen aankomt in de Spaanse hoofdstad ga je toch een beetje van Iberia houden.
vliegen

AirFrance

Met AirFrance heb ik denk ik tweemaal gevlogen. Via Parijs. De overstaptijd was circa twee uur en de service aan boord naar behoren. Het personeel was eerder zakelijk dan vriendelijk, maar niet om je er echt aan te storen. Als je een vlucht via AirFrance kan krijgen, is er eigenlijk geen reden om deze over te slaan, wat mij betreft.

KLM

Het liefst vlieg ik met KLM omdat zij een directe verbinding vanuit Nederland met Bogota hebben. Op de weg terug stop je dan nog wel even in Cali om wat mensen op te pikken. In dit rijtje van aanbieders is het eten het beste en de service het persoonlijkst. Een oprecht praatje met de stewardess of steward heb je bij KLM opvallend vaak. Minpunt: buiten de werelddealweken zijn de tickets van KLM vaak meestal niet zo goedkoop.
lufthansa

Lufthansa

Mijn laatste vluchten gingen met Lufthansa. Deze Duitse luchtvaartmaatschappij heeft meestal goede prijzen en de aansluiting via thuishaven Frankfurt is goed. De overstaptijd is vaak minder dan twee uur. Die heb je dan ook wel nodig op Frankfurt, want dat vliegveld is immens. Het eten vond ik de laatste keer niet erg bijzonder – het leek of we weer terug in de jaren negentig waren – en afgesnauwd worden op z’n Duits door een blijkbaar gefrustreerd personeelslid is ook geen pluspunt. Al bleek dat het enige lid van de crew die z’n charmes thuis had gelaten.

LEES OOK: VOOR DE CONTROL FREAKS…OP REIS MET ZERO STRESS

Air Europe

De prijsvechter in dit gezelschap is Air Europe. Spaans als ik mij niet vergis, maar ik heb nog nooit gevlogen met deze luchtvaartmaatschappij. De lage prijzen trokken mijn aandacht, maar de referenties online waren niet al te best. Als je een halve dag in het vliegtuig zit, wil je echter best wat comfort en dat lijkt Air Europe minder te bieden. Heb jij echter wel al met Air Europe gevlogen, laat dan gerust je bevindingen achter in de ruimte voor opmerkingen hieronder.
luchtvaartmaatschappij

Vliegen via Amerika

Als je online een opdracht geeft tot het zoeken van tickets naar Bogota, kom je vaak Amerikaanse maatschappijen als Delta en American Airlines tegen. Je vliegt dan vrijwel altijd via Amerika en dat kan problematisch zijn. Zeker vliegtuigen afkomstig uit Colombia worden nauwkeurig in de gaten gehouden en met een beetje pech heb je al een flinke controle aan je broek als je amper de gate uit bent. Ook heb ik een keer meegemaakt dat koffers niet automatisch getransfereerd worden, waardoor je tijdens je overstap eerst op je koffer moet wachten bij de bagageband om hem daarna weer in te checken. Even snel overstappen zit er dus niet bij. Bovendien ligt Amerika niet helemaal op de route, dus je reistijd is sowieso langer dan waarneer je direct op Europa vliegt. Wat wel aardig is om te doen is vliegen via Amerika met een flinke overstaptijd, bijvoorbeeld van één dag. Dan kun je toch even Miami of New York verkennen.

LEES OOK: 6X COLOMBIA IN DE MIX

En lokaal?

Binnen Colombia heb ik gevlogen met Copa Airlines, Avianca en LATAM Airlines. De vluchten waren maximaal twee uur, dus dan verwacht je wat andere zaken van een luchtvaartmaatschappij dan wanneer je elf uur op je kont zit. Wat ik opvallend vond is dat de vliegtuigen over het algemeen heel modern (sommige lijken net in gebruik) en schoon zijn. Verwacht dus geen krakkemikkge oude Sovjet-kisten, maar prima materieel en vriendelijk personeel. Probeer wel je lach in te houden als de stewardess  door de intercom Engels spreekt, want vaak worden de Engelse woorden prachtig ‘verspaanst’. Heel charmant.

Verder staan Zuid-Amerikaanse maatschappijen bekend om het chaotische verloop van het inchecken. Een lange wachtrij heb je vaak al snel, heb ik gemerkt. Wel zijn de richtlijnen voor het ruimbagage meestal wat ruimer, waardoor je zelfs op een korte vlucht soms per persoon twee koffers van 23 kilo mag inchecken. Voor vluchten naar de wat minder toeristische bestemmingen of bijzondere locaties, biedt de Colombiaanse luchtvaartmaatschappij SATENA uitkomst.

Beeld: Flickr Creative Commons – roman ring, cheelah, Kurt Clark